Bij RHIZO Sportschool gaan zorg en onderwijs hand in hand, geïnspireerd door de vijf pijlers van ons pedagogisch project: verbonden, verantwoordelijk, zelfbewust, onderzoekend en competent. Wij zetten ons in voor een krachtige leeromgeving waarin iedere leerling met eigen (sprong)kracht kan groeien, ondersteund door ons warm nest en stevig veiligheidsnet. Samen bouwen we aan een school waarin elke leerling klaar is voor een succesvolle toekomst.
Brede basiszorg
Leerzorg
Tijdens de lessen
- We zorgen voor structuur in het klaslokaal door een vaste klasopstelling, prikkelarme lokalen, gangpaden zonder boekentassen, GSM-vrije lessen, en dagelijkse klasorde.
- We geven een signaal bij storend gedrag door duidelijke vaste afspraken (stoplichten en wegwijzers, vaste signalen).
- We geven duidelijke feedback bij storend gedrag.
- We besteden in elk vak en in het klasuur aandacht aan leren leren en executieve functies.
- We geven duidelijke instructies (zowel mondeling als schriftelijk) aan de leerlingen.
- We begeleiden bij groepswerk: duidelijke taakverdeling, eerlijke verdeling, stappenplan, bij zelfstandig werk: duidelijke instructie en feedback.
- We stimuleren taalontwikkeling en lezen tijdens de lessen en de vervangstudie.
- We stimuleren bewegingsmomenten.
- We gebruiken activerende werkvormen en wisselen geregeld van werkvorm.
- We ondersteunen leerlingen in het zoeken naar een geschikte stageplaats.
Didactisch materiaal
- We gebruiken cursussen met een inhoudstafel, paginanummering, overzichtelijke lay-out e vermijden losse bladen.
- We gebruiken cursussen met een begrippenlijst/woordenschatlijst of we maken tijd om dit samen met de leerlingen op te maken.
- We geven een overzicht van wat de leerlingen moeten kennen en kunnen en bezorgen de nodige info over extra-murosactiviteiten.
- We stellen onze cursussen op in duidelijke taal.
Na de lessen
- We bieden relevant lesmateriaal en eventueel correctiesleutels aan na een afgewerkt onderdeel.
- We bieden actieplannen en/of andere vormen van remediëring aan voor leerlingen met een tekort en/of leerlingen die hier nood aan hebben.
- We bieden extra hulp bij het leren (afhankelijk van de graad en/of het jaar huiswerkklas, blokcoach, studiebegeleiding).
- We helpen de leerlingen schoolwerk te plannen met een planner op Smartschool voor iedereen en een extra papieren agenda voor de eerste graad.
- We zorgen voor voorspelbaarheid door de planner tijdig en volledig in te vullen.
- We bieden leerlingen die taken niet indienen de kans om die in te halen (voor minder punten).
- We bieden avondstudie aan.
- We bieden leerlingen die gewettigd afwezig zijn de kans om toetsen in te halen.
- We stimuleren het gebruik van software en overhoorprogramma’s bij het studeren.
Bij taken/toetsen/proefwerken
- We noteren een duidelijke puntenverdeling/criteria bij taken, toetsen en proefwerken.
- We lezen de vragen van een evaluatie in de klas luidop voor en gaan na of de leerlingen deze ook begrepen hebben (eerste graad).
- We geven leerlingen de kans om hun proefwerk in te kijken tijdens een feedbackmoment.
- We streven ernaar dat de meeste leerlingen het proefwerk binnen 75% van de tijd kunnen afwerken.
- We geven leerlingen opbouwende feedback bij taken/toetsen/proefwerken.
- We rekenen geen spellingsfouten aan in niet-taalvakken, met uitzondering van vaktermen.
- We splitsen meervoudige instructies op in stappen.
- We proberen een evenwichtig proefwerkrooster op te stellen.
- We maken materiaallijsten op voor de proefwerken en zetten die op Smartschool.
- We voorzien een alternatief voor kruiswoordraadsels.
- We laten leerlingen een kladblad gebruiken bij evaluaties.
- We laten leerlingen gehoorbeschermers of oordoppen gebruiken om concentratie te bevorderen tijdens evaluaties.
Leefzorg
- Op basis van de info bij een inschrijving en op vraag van ouders of leerling wordt een zorggesprek gepland.
- We houden (in de mate van het mogelijke) rekening met het profiel en de wensen van leerlingen bij de klassamenstelling.
- We organiseren ouderavonden en oudercontacten.
- We zorgen voor verbinding door het organiseren en begeleiden van onthaaldagen, outdoordays, onthaastingsdagen, bosklassen, teambuilding, kick-off …
- We organiseren klasuren rond maatschappelijk relevante thema’s en spelen in op de behoeftes van de klas.
- We begeleiden het studiekeuzeproces van de leerlingen: In het tweede, het vierde en het zesde jaar maken we tijd vrij om je studiekeuze naar de volgende graad of het hoger onderwijs te ondersteunen. Wie na het zesde jaar kiest voor de overstap naar de arbeidsmarkt wordt hier ook op voorbereid (infomomenten, getuigenmarkt, klasuren, SID-inbeurs, …).
- Elke leerling heeft 2 maal per jaar een uitgebreid individueel leerlingengesprek met een klassenleraar.
- Elke leerling heeft de kans een afspraak te boeken met een van onze opgeleide talentenfluisteraars.
- Per graad staat een leerlingbegeleider ter beschikking voor leerlingen die behoefte hebben aan een luisterend oor of extra ondersteuning.
- Elke leerling kan een beroep doen op een vertrouwenspersoon bij problemen of conflicten (leerkracht, klassenleraar, leerlingbegeleider, leerondersteuner).
Verhoogde zorg
Waar nodig bieden we verhoogde zorg.
- Anderstalige leerlingen en specifiek de ex-OKAN-leerlingen kunnen bij de taalcoach terecht.
- Leerlingen met een geattesteerde leer- of ontwikkelingsstoornis krijgen een begeleidingsplan indien nodig.
- Voor leerlingen in de B-stroom en de A-finaliteit is er geen individueel begeleidingsplan omdat er extra inzet wordt op brede basiszorg voor alle leerlingen.
- We organiseren begeleidingsklassen en sprintklassen tijdens de proefwerken voor leerlingen met een attest die het nodig hebben.
- In de wekelijkse cel leerlingenbegeleiding kunnen leerlingen doorverwezen worden naar een traject bij een CLB-medewerker of een andere externe partner.
Uitbreiding van zorg
- Ondersteuning door CLB.
- Individuele ondersteuners van het ondersteuningsnetwerk.
- We voorzien begeleidingsplannen op maat voor leerlingen met een attest die extra noden hebben en aangepaste trajecten voor leerlingen indien nodig.
- We werken nauw samen met externe partners voor leerlingen met specifieke zorgen.
Dispenseren
We kiezen er als school voor om niet te dispenseren voor leerlingen met leer- en ontwikkelingsstoornissen zonder IAC (individueel aangepast traject).
- Geen vrijstelling voor spelling bij specifieke woordenschat- of spellingstesten
- Geen vrijstelling van toetsen en taken
- Geen individuele aangepaste leerplandoelen
- Geen vrijstelling voor een vak
- Geen vrijstelling voor hoofdrekenen en aanrekenen van rekenfouten in wiskundige vakken
Zorgteam
Directie
- Carine Detavernier - 1ste graad
- Jonas Hindryckx - 2de en 3de graad
Zorgcoördinator
- Evelyne Corneillie
GOK-coördinator
- Bieke Vanlaeken
Leefcoaches
- Eline Dewaele - 1ste graad
- Charlotte Leys - 2de graad
- Stijn Van de Maele - 3de graad